Reklamační řád
Reklamační řád
pro e-shop
zahradnictvikrejcir.cz
provozovaného Vladimírem Krejčířem, podnikající fyzickou osobou, zapsanou v živnostenském rejstříku
IČ: 63706130
Sídlo: Loučská 463/32, Lipník nad Bečvou I-Město, 751 31 Lipník nad Bečvou
Zápis ve veřejném rejstříku: živnostenský rejstřík u Městského úřadu v Lipníku nad Bečvou
Bankovní spojení: 362698338/0300
Telefon: + 420 732 235 436
E-mail: zahradnictvi.krejcir@seznam.cz
Tento reklamační řád platí pro nákup zboží prostřednictvím internetového obchodu umístěného na adrese www.zahradnictvikrejcir.cz.
- VŠEOBECNÁ USTANOVENÍ
- Tento reklamační řád byl zpracován dle občanského zákoníku a souvisejících právních předpisů a vztahuje se na zboží, u něhož jsou ve lhůtě k uplatnění práv z vadného plnění uplatňována práva kupujícího z vadného plnění, případně práva ze záruky.
- Reklamací se rozumí uplatnění práva kupujícího z odpovědnosti za vady zboží, jakož i uplatnění práva kupujícího ze záruky. Reklamační řád tedy upravuje postup při uplatňování nároků ze záruky za jakost zboží a z vad zboží dodaného prodávajícím kupujícímu a vzájemná práva a povinnosti stran.
- Tento reklamační řád je přílohou a nedílnou součástí všeobecných obchodních podmínek prodávajícího VOP, a tedy i smlouvy o koupi zboží uzavřené mezi prodávajícím a kupujícím, a v případě rozporu mezi VOP a reklamačním řádem má reklamační řád co do rozporných ustanovení přednost.
- Prodávající se zaměřuje na prodej rostlin a zahradnického sortimentu, konkrétně okrasných keřů a stromů, ovocných stromků a keřů, trvalek, exotických rostlin, vřesů, sezónních rostlin a zahradnických doplňků (substráty, dekorace atp.). Jedná se tak o specifické zboží, většinou živé rostliny, pro které jsou typické přirozené odchylky v barvě, tvaru i velikosti rostlin, které nejsou vadným plněním a nejedná se ani o důvod k reklamaci zboží.
- POVINNOST PROHLÍDKY ZBOŽÍ KUPUJÍCÍM
- Kupující zboží podle možnosti prohlédne co nejdříve po převzetí a přesvědčí se o jeho vlastnostech a množství.
- Kontrolu je kupující povinen provést neprodleně po převzetí zboží od přepravce (v případě zasílání zboží) či od prodávajícího. Kupující je povinen zkontrolovat neporušenost obalů zboží a v případě jakýchkoliv závad toto neprodleně oznámit přepravci nebo prodávajícímu, pokud si kupující zboží osobně vyzvedl. V případě shledání porušení obalu svědčícího o neoprávněném vniknutí do zásilky nemusí kupující zásilku od přepravce převzít. Tímto nejsou dotčena práva kupujícího z odpovědnosti za vady zboží a další práva kupujícího vyplývající z obecně závazných právních předpisů.
- Při osobním odběru zboží kupujícím, jakož i při zajištění dopravy zboží vlastní dopravou kupujícího, je tento povinen provést kontrolu zboží a jeho příslušenství již při převzetí zboží od prodávajícího, a, není-li to z povahy zboží možné, pak neprodleně po převzetí zboží. Kupující je povinen převzetí zboží potvrdit, zpravidla podpisem na faktuře či dodacím listu.
- Převzetím zboží kupující stvrzuje, že neshledal žádné zjevné poškození zboží a že jeho obal nebyl porušen. V případě následné reklamace vad zjistitelných při této prohlídce (např. chybějící příslušenství, zjevné vnější poškození) musí kupující – podnikatel, aby byla jeho reklamace úspěšná, jednoznačně a přesvědčivě prokázat, že tyto vady mělo zboží již v okamžiku jeho převzetí.
- Bezodkladně po převzetí zboží je kupující povinen, jedná-li se o rostlinu nebo obdobné živé zboží, ihned vybalit, zalít a ošetřit v souladu s pokyny prodávajícího, popř. v souladu s pokyny uvedenými na zboží. V případě ovocných stromů a keřů s kořenovým balem přikládá prodávající ke zboží stručný návod k výsadbě nebo pěstování zvlášť. Prodávající upozorňuje, že nedodržení těchto povinností, postupů a pokynů může mít za následek zamítnutí případné reklamace.
- Kupující nemá práva z vadného plnění, jedná-li se o vadu, kterou musel s vynaložením obvyklé pozornosti poznat již při uzavření smlouvy, případně objevila-li se na zboží vada v důsledku nedodržení povinností kupujícího. To neplatí, ujistil-li ho prodávající výslovně, že věc je bez vad, anebo zastřel-li vadu lstivě.
- Práva z vad a ze záruky: KUPUJÍCÍ – SPOTŘEBITEL
- Vady při převzetí. Prodávající odpovídá kupujícímu, že zboží při převzetí kupujícím nemá vady. Jakost zboží musí být vždy posuzována vzhledem k charakteru zboží a k jeho popisku, když odchylky zejména ve tvaru či barvě zboží (živých rostlin) jsou příznačné tomuto typu zboží. S přihlédnutím k této skutečnosti prodávající odpovídá kupujícímu, že věc (zboží):
- odpovídá ujednanému popisu, druhu a množství, jakož i jakosti, funkčnosti, kompatibilitě, interoperabilitě a jiným ujednaným vlastnostem,
- je vhodná k účelu, pro který ji kupující požaduje a s nímž prodávající souhlasil, a
- je dodána s ujednaným příslušenstvím a pokyny k použití, včetně návodu k montáži nebo instalaci.
- Další vady při převzetí. Prodávající dále odpovídá kupujícímu, že vedle ujednaných vlastností:
- je věc vhodná k účelu, k němuž se věc tohoto druhu obvykle používá, i s ohledem na práva třetích osob, právní předpisy, technické normy nebo kodexy chování daného odvětví, není-li technických norem,
- věc množstvím, jakostí a dalšími vlastnostmi, včetně životnosti, funkčnosti, kompatibility a bezpečnosti, odpovídá obvyklým vlastnostem věcí téhož druhu, které může kupující rozumně očekávat, i s ohledem na veřejná prohlášení učiněná prodávajícím nebo jinou osobou v témže smluvním řetězci, zejména reklamou nebo označením,
- je věc dodána s příslušenstvím, včetně obalu, návodu k montáži a jiných pokynů k použití, které může kupující rozumně očekávat, a
- věc odpovídá jakostí nebo provedením vzorku nebo předloze, které prodávající kupujícímu poskytl před uzavřením smlouvy.
- V případě, že prodávající kupujícího před uzavřením smlouvy zvlášť upozornil, že se některá vlastnost liší, a kupující s tím při uzavírání smlouvy výslovně souhlasil, se čl. 3.2 reklamačního řádu nepoužije.
- Projeví-li se vada v průběhu 1 (jednoho) roku od převzetí zboží kupujícím, má se za to, že zboží bylo vadné již při převzetí, ledaže to povaha věci nebo vady vylučuje. Tato doba neběží po dobu, po kterou kupující nemůže věc užívat, v případě, že vadu vytkl oprávněně.
- Lhůta k uplatnění práv z vadného plnění. Kupující může vytknout vadu, která se na věci projeví v době 2 (dvou) let od převzetí.
- Článek 3.5 VOP se nepoužije, a kupující tak není oprávněn uplatnit právo z vad v následujících případech:
- kupující vadu sám způsobil, přičemž způsobení vady může spočívat také v nevhodném způsobu pěstování či péči o zboží (jde-li o živé rostliny, dřeviny, sazenice apod.),
- u věci prodávané za nižší cenu na vadu, pro kterou byla nižší cena ujednána,
- opotřebení věci způsobené jejím obvyklým užíváním,
- u použité věci v případě opotřebení odpovídající míře jejího předchozího používání.
- Nároky z vad a ze záruky. Vzhledem k sortimentu zboží prodávající upozorňuje, že zejména v případě koupě živých rostlin či sazenic bude možné nároky z vad a ze záruky uspokojit zpravidla dodáním nového zboží bez vad, případně odstoupením od smlouvy. Obecně kupujícímu v souvislosti s jeho právy z vad a ze záruky (nevylučuje-li vzhledem k uvedenému povaha zboží) náleží následující práva:
- právo na bezplatné odstranění vady věci; podle své volby může kupující požadovat dodání nové věci bez vady nebo opravu věci, ledaže je zvolený způsob odstranění vady nemožný nebo ve srovnání s druhým nepřiměřeně nákladný; to se posoudí zejména s ohledem na význam vady, hodnotu, kterou by věc měla bez vady, a to, zda může být druhým způsobem vada odstraněna bez značných obtíží pro kupujícího,
- právo na přiměřenou slevu, pokud prodávající odmítl vadu odstranit nebo ji neodstranil v souladu s § 2170 odst. 1 a 2 občanského zákoníku, pokud se vada projeví opakovaně, pokud je vada podstatným porušením smlouvy, nebo pokud je z prohlášení prodávajícího nebo z okolností zjevné, že vada nebude odstraněna v přiměřené době nebo bez značných obtíží pro kupujícího.
- právo odstoupit od smlouvy, pokud prodávající odmítl vadu odstranit nebo ji neodstranil v souladu s § 2170 odst. 1 a 2 občanského zákoníku, pokud se vada projeví opakovaně, pokud je vada podstatným porušením smlouvy, nebo pokud je z prohlášení prodávajícího nebo z okolností zjevné, že vada nebude odstraněna v přiměřené době nebo bez značných obtíží pro kupujícího.
- Prodávající si vyhrazuje právo práva ze záruky případně v záručním listu konkrétního zboží, na jeho obale nebo na obdobném místě, v němž jsou uvedeny záruční podmínky. V případě rozporu mezi tímto reklamačním řádem a záručním listem, obalem zboží či záručními podmínkami se použije záruční list, obal zboží či záruční podmínky.
- Záruka. Prodávající na zboží neposkytuje záruku. V opačném případě, tedy je-li záruka individuálně v rámci kupní smlouvy sjednána, se pro záruku a její uplatnění použijí ustanovení tohoto reklamačního řádu, ledaže si prodávající s kupujícím ujednají něco jiného. Nedodržení závazků prodávajícího ze záruky je tzv. „záruční vadou“. Vyskytne-li se na zboží v záruční době záruční vada, náleží kupujícímu práva ze záruky, a to za podmínek uvedených v tomto reklamačním řádu a případně ve VOP.
- Záruka je kupujícímu poskytována pouze za následujících podmínek:
- po celou dobu trvání záruční doby do zboží nezasáhne (např. formou jakýchkoliv úprav nebo oprav) žádná osoba, která k tomu není předem výslovně pověřena prodávajícím,
- zboží bude kupujícím užíváno pouze obvyklým způsobem a v souladu s jeho účelovým určením, a současně
- bude zajištěna běžná údržba zboží a budou dodrženy pokyny prodávajícího.
- Záruční list. Je-li záruka sjednána, vydá prodávající kupujícímu záruční list (potvrzení o záruce za jakost) v textové podobě, v němž bude uveden alespoň údaj o tom, že kupující vůči prodávajícímu má právo na bezplatnou nápravu a že toto právo není zárukou za jakost dotčeno, a označení zboží, na které se záruka vztahuje, obsah záruky, jméno a bydliště nebo sídlo prodávajícího, přístup k uplatnění práv ze záruky a podmínky záruky.
- Záruční doba. Záruční doba běží od okamžiku převzetí zboží kupujícím. Bylo-li zboží podle smlouvy odesláno, běží od okamžiku dojití zboží do místa určení. Délka záruční doby odpovídá záruční době, na které se strany dohodly, případně která vyplývá z jednostranného prohlášení prodávajícího.
- Záruka se nevztahuje především na:
- vadu, pro kterou byla nižší cena ujednána, u věci prodávané za nižší cenu,
- běžné opotřebení věci způsobené jejím obvyklým užíváním.
- Nároky ze záručních vad. Kupující má stejné nároky jako v případě práv z vad. Ustanovení čl. 3.7 se proto použije obdobně.
- Nesplnění kterékoliv z podmínek uvedených v předchozím bodě má za následek zánik záruky bez náhrady. V případě pochybností je kupující povinen prokázat, že zboží užíval v souladu s podmínkami uvedenými v předchozích bodech a že záruka trvá.
- Kupující nemá práva ze záruky, způsobila-li vadu na věci vnější událost po převzetí zboží kupujícím, nebo pokud vadu způsobil sám kupující. Kupující rovněž nemá práva ze záruky v případě, že nesplní svou povinnost zkontrolovat neporušenost obalu zboží, jelikož v takovém případě je prodávající oprávněn předpokládat, že zboží bylo dodáno v pořádku a k fyzickému poškození došlo až po řádném předání zásilky.
- Práva z vad a ze záruky: KUPUJÍCÍ – podnikatel
- Vady věci. Zboží je vadné, pokud:
- zboží není v množství, jakosti a provedení, která byla ujednána, případně není-li jakost a provedení ujednáno, pak v jakosti a provedení vhodném pro účel patrný ze smlouvy; jinak pro účel obvyklý,
- jakost nebo provedení zboží podle smluveného vzorku nebo předlohy neodpovídá vzorku nebo předloze,
- prodávající dodal kupujícímu jinou než ujednanou věc,
- doklady nutné pro užívání zboží vykazují vady.
- Jakost zboží musí být vždy posuzována vzhledem k charakteru zboží a k jeho popisku, když odchylky zejména ve tvaru, velikosti či barvě zboží (živých rostlin) jsou příznačné tomuto typu zboží.
- Právo kupujícího z vadného plnění zakládá vada, kterou má zboží při přechodu nebezpečí škody na kupujícího, byť se projeví až později. Právo kupujícího založí i později vzniklá vada, kterou prodávající způsobil porušením své povinnosti. Povinnosti prodávajícího ze záruky za jakost tím nejsou dotčeny.
- Nároky z podstatných vad. Je-li vadné plnění podstatným porušením smlouvy, má kupující právo:
- na odstranění vady dodáním nového zboží bez vady,
- na přiměřenou slevu z kupní ceny, nebo
- odstoupit od smlouvy.
- Nároky z nepodstatných vad. Je-li vadné plnění nepodstatným porušením smlouvy, má kupující právo na přiměřenou slevu z kupní ceny.
- Práva z vadného plnění ani práva ze záruky se nevztahují na vady zboží způsobené dopravou, pokud ji zajišťuje kupující, a dále na vady:
- vzniklé běžným opotřebením, nesprávným užíváním či nesprávným skladováním zboží,
- způsobené mechanickým nebo chemickým poškozením,
- pokud kupující před převzetím zboží věděl, že zboží má vadu,
- pokud si kupující vadu sám způsobil,
- používáním, umisťováním, uskladňováním zboží v nevhodných podmínkách, zejména pokud jde o teplotu, vlhkost, prašnost,
- nesprávnou údržbou nebo zanedbáním nezbytné údržby,
- vzniklé v důsledku vyšší moci či nesprávné nebo neodborné manipulace,
- vzniklé v důsledku jednání (konání či opomenutí) třetí osoby nebo kupujícího,
- vzniklé v důsledku používání zboží jiným než obvyklým způsobem nebo v rozporu s jeho účelovým určením,
- pokud nebylo právo z vady vytknuto ve lhůtě k jejímu uplatnění (viz čl. 4.8 reklamačního řádu),
- při neodborné manipulaci, opravách, úpravách nebo jiných neodborných zásazích, přičemž neodborným zásahem se rozumí též jakékoliv popisování zboží nesmývatelnými psacími prostředky; podezření na neodborný zásah vzbuzuje porušení ochranných pečetí a nálepek umístěných na zboží,
- při obsluze, užívání a zacházení se zbožím v rozporu s návodem, který přiložil prodávající a/nebo výrobce.
- V případech uvedených v čl. 4.6 reklamačního řádu může být reklamace prodávajícím považována za neoprávněnou. Veškeré náklady vzniklé prodávajícímu v důsledku uplatnění neoprávněné reklamace ze strany kupujícího se kupující zavazuje prodávajícímu v plné výši nahradit.
- Reklamační lhůty. Vady zboží i případné vady záruční musí kupující oznámit prodávajícímu bez zbytečného odkladu poté, co je mohl při včasné prohlídce a dostatečné péči zjistit, nejpozději však do 6 (šesti) měsíců od převzetí věci. Záruční vady lze oznámit prodávajícímu jen do konce záruční doby.
- Záruka. Prodávající na zboží neposkytuje záruku. V opačném případě, tedy je-li záruka individuálně v rámci kupní smlouvy sjednána, se pro záruku a její uplatnění použijí přiměřeně ustanovení čl. 3.9 a násl. reklamačního řádu. Délka záruční doby bude stanovena vždy individuálně.
- Uplatnění PRÁV a nároků z vad a ze záruky
- Má-li zboží při převzetí kupujícím vadu, náleží kupujícímu práva uvedená v tomto reklamačním řádu.
- Kupující je povinen prodávajícímu oznámit vady zboží, tj. produkt reklamovat způsobem a ve lhůtách uvedených v tomto reklamačním řádu.
- Vadu lze vytknout prodávajícímu, u kterého byla věc koupena. Je-li však k opravě určena jiná osoba, která je v místě prodávajícího nebo v místě pro kupujícího bližším, kupující vytkne vadu tomu, kdo je určen k provedení opravy.
- K tomu, aby kupující doložil, že zboží bylo zakoupeno od prodávajícího, prodávající doporučuje, aby kupující předložil originál účetního či daňového dokladu, faktury, nebo originál řádně vyplněného záručního listu.
- Náležitosti oznámení vad. Kupující je povinen při oznámení vady zjištěnou vadu popsat či označit nebo uvést, jak se vada projevuje. Kupující by měl současně uvést, kdy vadu zjistil.
- Způsoby oznámení vad. Oznámení zjištěné vady zboží může kupující učinit písemně, ať již v listinné nebo v elektronické podobě, telefonicky nebo osobně v místě sídla či prodejně prodávajícího. Pro urychlení vyřízení reklamace prodávající doporučuje zboží reklamovat na formuláři prodávajícího označeného jako „Reklamační list“, který je dostupný v dokumentech a tvoří přílohu VOP.
- Oznámení vad a uplatnění nároků z vad může kupující učinit následujícími způsoby (konkrétní kontaktní údaje jsou uvedeny v záhlaví tohoto reklamačního řádu):
- písemně v listinné podobě zasláním na adresu sídla prodávajícího,
- písemně v elektronické podobě zasláním na e-mailovou adresu prodávajícího,
- telefonicky,
- osobně v provozovně prodávajícího.
- Prodávající je povinen přijmout reklamaci v kterékoli provozovně, v níž je přijetí reklamace možné s ohledem na sortiment prodávaného zboží, případně i ve svém sídle.
- Kupující je povinen poskytnout prodávajícímu na požádání doplňující, kupujícímu známé nezbytné informace, aby mohla být zjištěna vada, příp. její příčina a reklamace kupujícího vyřízena.
- Volba nároku. Kupující sdělí prodávajícímu, jakým způsobem žádá vyřídit svou reklamaci, a to při oznámení vady nebo bez zbytečného odkladu po oznámení vady.
- Potvrzení o uplatnění reklamace. Prodávající je povinen vydat kupujícímu při uplatnění reklamace písemné potvrzení, ve kterém uvede datum, kdy kupující reklamaci uplatnil, co je jejím obsahem a jaký způsob vyřízení reklamace spotřebitel požaduje a kontaktní údaje spotřebitele pro poskytnutí informace o vyřízení reklamace.
- Zaslání zboží k reklamaci. V případě, že kupující bude zasílat zboží prodávajícímu přepravní službou, měl by ve vlastním zájmu zabalit reklamované zboží do vhodného a dostatečně chránícího obalového materiálu vyhovujícího nárokům zvolené přepravy tak, aby nedošlo v průběhu přepravy k jeho poškození. U křehkého zboží by měl kupující zásilku označit příslušnými symboly. Zásilka musí obsahovat reklamované zboží a identifikaci reklamace a reklamujícího vhodným způsobem, aby byl podávající schopný určit, proč je mu zboží zasláno a kdo jej zaslal. Pro tento účel prodávající doporučuje přiložit reklamační list nebo jinou formu oznámení vad a uplatnění nároků, se správnými a aktuálními kontaktními údaji kupujícího.
- Přístup k reklamovanému zboží. V případě, že z povahy zboží není možné zboží prodávajícímu předložit k prohlídce, je kupující povinen umožnit prodávajícímu, případně osobám, jejichž prostřednictvím prodávající plní své závazky, přístup do místa, ve kterém je vadné zboží umístěno. Prodávající rovněž doporučuje a preferuje zaslání fotografií, na nichž je vytýkaná vada zachycena. Podrobnosti k tomu, jaké fotografie pro posouzení oprávněnosti reklamace prodávající vyžaduje, sdělí prodávající kupujícímu po vytknutí vady.
- Kupující je povinen poskytnout prodávajícímu při odstraňování vad nezbytnou součinnost.
- LHŮTY PRO VYŘÍZENÍ REKLAMACE
- V případě reklamace uplatněné kupujícím – spotřebitelem musí být reklamace včetně odstranění vady vyřízena a spotřebitel o tom musí být informován nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě.
- V případě reklamace uplatněné kupujícím – podnikatelem musí být reklamace vyřízena v přiměřené lhůtě. Tato lhůta však běží až ode dne přijetí reklamace prodávajícím uplatněné v souladu s tímto reklamačním řádem a VOP.
- Vytkl-li kupující prodávajícímu vadu zboží oprávněně, neběží lhůta pro uplatnění práv z vadného plnění ani záruční doba po dobu, po kterou kupující nemůže vadné zboží užívat.
- VYŘÍZENÍ REKLAMACE
- Po vyřízení reklamace prodávající informuje kupujícího elektronickou poštou na elektronickou adresu kupujícího, případně jiným způsobem, na kterém se s kupujícím dohodl. Bylo-li zboží zasláno k reklamaci přepravní službou, bude po vyřízení reklamace zboží kupujícímu zasláno zpět na adresu kupujícího.
- Prodávající vydá, případně zašle kupujícímu písemné potvrzení, v kterém bude uvedeno datum a způsob vyřízení reklamace, potvrzení o provedení opravy (bylo-li zboží opravováno) a době trvání reklamace, popřípadě zdůvodnění zamítnutí reklamace.
- Kupujícímu, který má právo z vadného plnění, náleží náhrada účelně vynaložených nákladů při uplatnění tohoto práva. Toto právo je kupující povinen uplatnit u prodávajícího do jednoho měsíce po uplynutí lhůty, ve které je třeba podle VOP a reklamačního řádu vytknout vadu.
- V případě nevyzvednutí reklamovaného zboží pro záruční opravu do 4 (čtyř) měsíců od uplynutí dne, kdy byl kupující vyrozuměn o vyřízení reklamace, je kupující povinen zaplatit prodávajícímu poplatek za uskladnění ve výši odpovídající 5 % (pět procent) prodejní hodnoty reklamovaného zboží, a to za každý započatý den prodlení s vyzvednutím produktu. Svou pohledávku na zaplacení částky za uskladnění je prodávající oprávněn jednostranně započíst oproti případné peněžité pohledávce kupujícího.
- ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
- Tento reklamační řád nabývá platnosti a účinnosti dne 20.10.2025 Tímto datem také pozbývají platnosti všechny jeho předešlé verze.
